Wanneer je een telefoon met abonnement uitkiest, is het slim om vooraf te bepalen hoeveel belminuten, sms'jes en internet MB's je nodig hebt. Bel jij veel, dan is het slim om voor een abonnement te gaan met veel belminuten. Dit zal je veel kosten besparen als je over jouw aantal belminuten heen gaat. Dit geldt ook voor sms'jes en internet MB's.
Ga je voor een abonnement met telefoon, dan betaal je tijdens je abonnementsperiode je telefoon af. Een abonnementsperiode heeft meestal een duur van één of twee jaar. Het aantal belminuten en MB's kun je in deze periode verhogen, maar niet verlagen. De maandlasten zijn bij dit abonnement wat hoger dan bij de sim only abonnementen. Je betaalt uiteindelijk meer voor de telefoon dan de oorspronkelijke prijs en daarom ziet de overheid dit meer als een soort lening.
Bij een sim only abonnement krijg je alleen een simkaart van de provider. Bij zo'n abonnement is het van belang dat je telefoon simlockvrij is. Dit houdt in dat de telefoon een simkaart van elke provider accepteert. Bij dit abonnement kun je een telefoon gebruiken die je al zelf hebt, maar je kan natuurlijk ook een nieuwe kopen. Je telefoon betaal je dus in één keer. Tijdens de abonnementsperiode hoef je niets meer te betalen voor je telefoon.
Een sim only abonnement is voordeliger dan een telefoon met abonnement, is gebleken uit onderzoek. Per jaar kan het verschil oplopen tot meer dan €100. De voordelen van een sim only abonnement zijn verder nog dat je elke maand je bundel kan aanpassen. Met een abonnement zonder telefoon zit je niet altijd vast aan dezelfde bundels. Bij dit abonnement kun je de hoogte van je bundel vaak naar boven aanpassen. Een ander voordeel is dat je nergens aan vastzit. Sommige providers geven je de mogelijkheid om je abonnement maandelijks op te zeggen. Je hoeft dus niet één of twee jaar vast te zitten aan een door jou gekozen provider.